top of page

Leegstandstraject Stad Diksmuide

Leegstandstraject ter activering van het kernwinkelgebied in de stad Diksmuide

De detailhandel heeft de afgelopen jaren te maken gehad met grote uitdagingen vanwege veranderend consumentengedrag en de groei van het online winkelen. Het vullen van ‘gaten’ in (winkel)gebieden is een vele steden en gemeente een voortdurende uitdaging.


URBAN-IMPACT werd in dit traject aangesteld als leegstandscoach voor de stad Diksmuide. Om het project een smoel te geven werd gekozen voor DOEN: Dynamisch Ondernemend en Economisch Netwerk in Diksmuide. Verschillende communicatiedragers (fysiek en digitaal) werden uitgewerkt om de zichtbaarheid te verhogen en de juiste doelgroep te bereiken. 


We stonden in voor de uitwerking van een visie rond invulling van handelspanden. Daarbij hadden we oog voor een goede mix tussen tijdelijke en vaste invullingen, waarbij we ernaar streven om de continuïteit van tijdelijke handelaars te garanderen en hen te begeleiden bij de opstap naar een volwaardige handelszaak. 


Om pandeigenaars en (startende) ondernemers terug naar de handelskern te trekken werd een doordacht pakket aan stimulerende maatregelen uitgewerkt (premiereglement). 


Naast de lancering van een periodiek vastgoedoverleg werden ook de contacten met pandeigenaars binnen de stad geïntensiveerd. Zij zijn immers een belangrijke sleutel tot het aanpakken van (winkel)leegstand. Om nieuwe handelszaken aan te trekken werd ons netwerk aangesproken om trekkers naar de binnenstad te halen. De opmaak van een acquisitiebrochure en de organisatie van een stadssafari werken hier ondersteunend.

Project Gallery

bottom of page